Nuvola apps bookcase Icône HS.svg
Emoji u1f3eb.svg

בתי ספר שמעוניינים להשתתף בפרויקט מוזמנים לשלוח דוא"ל לכתובת info@kidipedia.org.il

הבדלים בין גרסאות בדף "תכנות"

מתוך קידיפדיה
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
סרגל הגרסאות
(שלב התחזוקה)
 
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
תִּכְנוּת [[מדעי המחשב|מחשבים]] מחשבים (לרוב מכונה בקצרה תִּכְנוּת, או לעתים קִידּוּד) הוא תהליך הכתיבה, הבדיקה והתחזוקה של קוד המקור של תוכנית מחשב. מלאכת התכנות נעשית [[שפות תכנות|שפת תכנות]] מתאימה, הנבחרת בהתאם לאופי התוכנית הנכתבת ובהתאם למקובל במסגרת מקום העבודה או הפרויקט שבמסגרתו נכתבת התוכנית. כתיבת קוד המקור מתבססת בדרך כלל על הרחבתו של קוד מקור קיים, אם כי במקרים אחרים קוד המקור הנכתב הוא חדש לחלוטין. מטרתו של המתכנת בכתיבה היא יצירת תוכנית מחשב המתנהגת באופן המבוקש. לתהליך התכנות נדרשים ידע ומומחיות בנושאים רבים, לרבות ידע בתחום היישום, אלגוריתמיקה ולוגיקה.
+
תִּכְנוּת [[מדעי המחשב|מחשבים]] מחשבים (לרוב מכונה בקצרה תִּכְנוּת, או לעתים קִידּוּד) הוא תהליך הכתיבה, הבדיקה והתחזוקה של קוד המקור של תוכנית מחשב. מלאכת התכנות נעשית [[שפת תכנות]] מתאימה, הנבחרת בהתאם לאופי התוכנית הנכתבת ובהתאם למקובל במסגרת מקום העבודה או הפרויקט שבמסגרתו נכתבת התוכנית. כתיבת קוד המקור מתבססת בדרך כלל על הרחבתו של קוד מקור קיים, אם כי במקרים אחרים קוד המקור הנכתב הוא חדש לחלוטין. מטרתו של המתכנת בכתיבה היא יצירת תוכנית מחשב המתנהגת באופן המבוקש. לתהליך התכנות נדרשים ידע ומומחיות בנושאים רבים, לרבות ידע בתחום היישום, אלגוריתמיקה ולוגיקה.
 
עם זאת, במהלך השנים נעשו מאמצים רבים להפוך את מלאכת התכנות לפעילות המתבצעת בהתאם לסט עקרונות וכללים מוגדרים, ואלה סייעו להתפתחות תחום הנדסת התוכנה.
 
עם זאת, במהלך השנים נעשו מאמצים רבים להפוך את מלאכת התכנות לפעילות המתבצעת בהתאם לסט עקרונות וכללים מוגדרים, ואלה סייעו להתפתחות תחום הנדסת התוכנה.
  
==תהליך פיתוחה של תוכנית חדשה==
+
== תהליך פיתוחה של תוכנית חדשה ==
 
התהליך כולל שלבים אחדים:
 
התהליך כולל שלבים אחדים:
  
*זיהוי הצורך בתוכנית לשם ביצועה של משימה מסוימת.
+
* זיהוי הצורך בתוכנית לשם ביצועה של משימה מסוימת.
*עיצוב התוכנית ובחירת שפת התכנות לכתיבתה.
+
* עיצוב התוכנית ובחירת שפת התכנות לכתיבתה.
*כתיבת התוכנית בשפת התכנות שנבחרה.
+
* כתיבת התוכנית בשפת התכנות שנבחרה.
*ניפוי שגיאות: איתור טעויות שנעשו במהלך כתיבת התוכנית, ותיקון טעויות אלה.
+
* ניפוי שגיאות: איתור טעויות שנעשו במהלך כתיבת התוכנית, ותיקון טעויות אלה.
*אינטגרציה: שילוב התוכנית עם יתר התוכניות המרכיבות את מוצר התוכנה שלו נועדה התוכנית.
+
* אינטגרציה: שילוב התוכנית עם יתר התוכניות המרכיבות את מוצר התוכנה שלו נועדה התוכנית.
*הטמעה: העברת התוכנית למשתמשיה והדרכתם בשימוש בה.
+
* הטמעה: העברת התוכנית למשתמשיה והדרכתם בשימוש בה.
 
 
==שלב התחזוקה==
 
  
 +
== שלב התחזוקה ==
 
לאחר השלמת תהליך הפיתוח עוברת התוכנית לשלב התחזוקה, המתבצע במהלך כל חייה של התוכנית. בשלב זה עוברת התוכנית שיפורים בהתאם למשוב המגיע מהמשתמשים בה, מתוקנות תקלות (באגים) המתגלות במהלך ההפצה, נעשים שינויים להתאמת התוכנית לשינויים סביבתיים הנובעים מהמשתמש.
 
לאחר השלמת תהליך הפיתוח עוברת התוכנית לשלב התחזוקה, המתבצע במהלך כל חייה של התוכנית. בשלב זה עוברת התוכנית שיפורים בהתאם למשוב המגיע מהמשתמשים בה, מתוקנות תקלות (באגים) המתגלות במהלך ההפצה, נעשים שינויים להתאמת התוכנית לשינויים סביבתיים הנובעים מהמשתמש.
  
שורה 20: שורה 19:
 
שפות תכנות שונות מעניקות למתכנת פרדיגמות שונות לפיתוח התוכנה. הפרדיגמות הבולטות הן:
 
שפות תכנות שונות מעניקות למתכנת פרדיגמות שונות לפיתוח התוכנה. הפרדיגמות הבולטות הן:
  
*תכנות מובנה
+
* תכנות מובנה
*תכנות פרוצדורלי
+
* תכנות פרוצדורלי
*תכנות פונקציונלי
+
* תכנות פונקציונלי
*תכנות מונחה אירועים
+
* תכנות מונחה אירועים
*תכנות מונחה עצמים
+
* [[תכנות מונחה-עצמים]]
*תכנות מוכוון היבטים
+
* תכנות מוכוון היבטים
 +
 
 +
[[קטגוריה:תכנות|*]]

גרסה אחרונה מ־08:59, 24 באוגוסט 2016

תִּכְנוּת מחשבים מחשבים (לרוב מכונה בקצרה תִּכְנוּת, או לעתים קִידּוּד) הוא תהליך הכתיבה, הבדיקה והתחזוקה של קוד המקור של תוכנית מחשב. מלאכת התכנות נעשית שפת תכנות מתאימה, הנבחרת בהתאם לאופי התוכנית הנכתבת ובהתאם למקובל במסגרת מקום העבודה או הפרויקט שבמסגרתו נכתבת התוכנית. כתיבת קוד המקור מתבססת בדרך כלל על הרחבתו של קוד מקור קיים, אם כי במקרים אחרים קוד המקור הנכתב הוא חדש לחלוטין. מטרתו של המתכנת בכתיבה היא יצירת תוכנית מחשב המתנהגת באופן המבוקש. לתהליך התכנות נדרשים ידע ומומחיות בנושאים רבים, לרבות ידע בתחום היישום, אלגוריתמיקה ולוגיקה. עם זאת, במהלך השנים נעשו מאמצים רבים להפוך את מלאכת התכנות לפעילות המתבצעת בהתאם לסט עקרונות וכללים מוגדרים, ואלה סייעו להתפתחות תחום הנדסת התוכנה.

תהליך פיתוחה של תוכנית חדשה

התהליך כולל שלבים אחדים:

  • זיהוי הצורך בתוכנית לשם ביצועה של משימה מסוימת.
  • עיצוב התוכנית ובחירת שפת התכנות לכתיבתה.
  • כתיבת התוכנית בשפת התכנות שנבחרה.
  • ניפוי שגיאות: איתור טעויות שנעשו במהלך כתיבת התוכנית, ותיקון טעויות אלה.
  • אינטגרציה: שילוב התוכנית עם יתר התוכניות המרכיבות את מוצר התוכנה שלו נועדה התוכנית.
  • הטמעה: העברת התוכנית למשתמשיה והדרכתם בשימוש בה.

שלב התחזוקה

לאחר השלמת תהליך הפיתוח עוברת התוכנית לשלב התחזוקה, המתבצע במהלך כל חייה של התוכנית. בשלב זה עוברת התוכנית שיפורים בהתאם למשוב המגיע מהמשתמשים בה, מתוקנות תקלות (באגים) המתגלות במהלך ההפצה, נעשים שינויים להתאמת התוכנית לשינויים סביבתיים הנובעים מהמשתמש.

סוף חייה של התוכנית הוא בשלב הגריטה בה היא מוצאת משימוש. במיקרים רבים נעשה שימוש בחלקים מהתוכנה לשם יצירת תוכנה חדשה. שימוש כזה מכונה לעתים "קניבליזם".

שפות תכנות שונות מעניקות למתכנת פרדיגמות שונות לפיתוח התוכנה. הפרדיגמות הבולטות הן:

  • תכנות מובנה
  • תכנות פרוצדורלי
  • תכנות פונקציונלי
  • תכנות מונחה אירועים
  • תכנות מונחה-עצמים
  • תכנות מוכוון היבטים