Nuvola apps bookcase Icône HS.svg
Emoji u1f3eb.svg

בתי ספר שמעוניינים להשתתף בפרויקט מוזמנים לשלוח דוא"ל לכתובת info@kidipedia.org.il

הבדלים בין גרסאות בדף "שפת תכנות"

מתוך קידיפדיה
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
סרגל הגרסאות
שורה 1: שורה 1:
 
'''שפות תכנות''' הן שפות אשר מסייעות לכתוב תוכנות מחשב. לשפה יש מאפיינים קבועים והיא בעל אוצר מילים ותחביר המייחד אותה.  
 
'''שפות תכנות''' הן שפות אשר מסייעות לכתוב תוכנות מחשב. לשפה יש מאפיינים קבועים והיא בעל אוצר מילים ותחביר המייחד אותה.  
 +
שפת התכנות הינה אוסף של חוקים תחביריים (Syntax) וסמנטיים (Semantic) המגדירים כיצד לפרט (על ידי כתיבת טקסט לרוב) תהליך חישובי המבוצע במחשב.
 
==מאפיינים==
 
==מאפיינים==
 
שפת תכנות היא אינה כמו שפות רגילות. לשפת תכנות יש מבנה קבוע ומסויים שאי אפשר לחרוג ממנו. לדוגמא, ברוב שפות התכנות הסימן ";" (נקודה-פסיק) משמש כמו נקודה בשפות יום-יומיות. אי שימוש ב-; ייצור '''באג''' (תקלה בתוכנה), ולא יהיה אפשר להשתמש איתה.
 
שפת תכנות היא אינה כמו שפות רגילות. לשפת תכנות יש מבנה קבוע ומסויים שאי אפשר לחרוג ממנו. לדוגמא, ברוב שפות התכנות הסימן ";" (נקודה-פסיק) משמש כמו נקודה בשפות יום-יומיות. אי שימוש ב-; ייצור '''באג''' (תקלה בתוכנה), ולא יהיה אפשר להשתמש איתה.

גרסה מ־15:42, 16 בספטמבר 2015

שפות תכנות הן שפות אשר מסייעות לכתוב תוכנות מחשב. לשפה יש מאפיינים קבועים והיא בעל אוצר מילים ותחביר המייחד אותה. שפת התכנות הינה אוסף של חוקים תחביריים (Syntax) וסמנטיים (Semantic) המגדירים כיצד לפרט (על ידי כתיבת טקסט לרוב) תהליך חישובי המבוצע במחשב.

מאפיינים

שפת תכנות היא אינה כמו שפות רגילות. לשפת תכנות יש מבנה קבוע ומסויים שאי אפשר לחרוג ממנו. לדוגמא, ברוב שפות התכנות הסימן ";" (נקודה-פסיק) משמש כמו נקודה בשפות יום-יומיות. אי שימוש ב-; ייצור באג (תקלה בתוכנה), ולא יהיה אפשר להשתמש איתה.

לוגיקה

ישנם שפות תכנות המשלבות בתוכן אפשרויות לוגיות. אפשרויות אלה משמשות לבדיקת תנאים . תנאי היא אפשרות של בדיקה שהתוצאה שלה היא אמת הוא שקר. לדוגמא, אם אנחנו רוצים לבדוק אם 1 גדול מ-2 אז התוצאה תהיה שקר, כי 1 לא גדול מ-2. לרוב הערך אמת מיוצג בספרה 0 והערך שקר מיוצג בספרה 1.

משתנים

ברוב שפות התכנות ישנם דברים הנקראים משתנים. משתנה הוא חלק מזכרון החמשב שמאכסן מידע מסויים. המידע יכול להיות מספר, מילה או ערך של אמת או שקר (0 או 1). ישנם סוגים שונים של משתנים. כדי להגדיר משתנה יש להשתמש במילה שמורה. מילה שמורה הא מילה בעלת משמעות יחידה, שבמקרה זה, תגדיר את סוג המשתנה. אחרי כתיבת סוג המשנתה יש לתת שם משתנה, כדי שיבדיל אותו מכל שאר המשתנים. להלן רשימה בסיסית של משתנים שקיימות ברוב שפות התכנות:

  • Int: קיצור של Integer (מספר שלם באנגלית) מייצג מספרים שלמים, כמו 1, 100 או 57.
  • Double: (זוגי/ כפול באנגלית) מייצג גם מספרים שלמים וגם מספרים לא שלמים, כמו 4.1, 34.6 או 56.
  • Char: קיצור של Character (דמות/ אופי באנגלית) יכול לייצג רק אותיות ומשפטים, כמו א, אני או אני ואתה.
  • Bool: קיצור של Boolean (בולאני באנגלית) יכול לייצג רק שני ערכים: אמת או שקר.

ניתן לתת ערך לכל משתנה. ניתן לייצר משתנה מוסג Int ששמו MyInt ולתת לו ערך של 101 : ";int MyInt = 101" (וברוב המקרים לכתוב ; בסוף).

מילה שמורה

מילה שמורה היא מילה בעלת משמעות בשפה מסויימת. לדוגמא, בשפת Java המילה import מייבאת קובץ מסויים הכתוב בשפה. מילה זו היא מילהשמורה הייחודית ל-Java, אך גם ישנם מילים שמורות שמשתמשים בהם בשפות רבות, כמו המילה if שמשמשת לבדיקת תנאי.

מבנה קלאסי

  • הצהרה

הצהרה היא פעולה שבה "מכריזים" על משתנים ומחלקות. פעולה זו היא כמו לתת שם לאדם כלשהו, וגם על סוגו. לדוגמא, לקרוא למישהו יוסי הבן, או שושנה הבת. במצב זה קראנו לאדם לפי המין שלו, לפי המאפיין שלו. בתכנות, הפעולה הראשונה שאנחנו צריכיך לעשות למשתנים היא להכריז עליהם ולת להם שם. לדוגמא, Numbers מסוג Int ולכן נכתוב "Int Numbers". לעיתים נרצה לתת ערך למשתנה, כמו לדוגמא לתת לו את הערך אפס ולכן לכתוב את הסימן = ואת הערך אותו אנו רוצים.

  • מילים שמורות
  • אופרטורים

מתודולוגיות שונות בפיתוח תוכנה

קיימות גישות שונות לפיתוח תוכנה. נהוג לקרוא לכל אחד מהם מתודולוגיה.

מעבר משפת תכנות לשפת מחשב

קיימות מספר שיטות מקובלות במחשבים כדי לבצע המרה בין שפת התכנות לשפת מחשב (המורכבת רק מהספרות 0 ו-1, הכתובה בבסיס בינארי).

  • השיטה הראשונה היא שימוש במהדר (Compiler). מהדר היא תוכנת מחשב המבצעת המרה משפת התכנות לשפת מחשב. המהדר ממיר את הקוד בשפת התכנות לפי החוקים הדיקדוקיים של השפה בה נכתב הקוד, כל עוד הקוד כתובבצורה נכונה. אם הקוד אינו כתוב בצורה ויש בו באגים, המהדר לא יוכל לבצע את ההמרה. דוגמא לשפות המומרות בעזרת מהדרים היא C++, אחת השפות הפופולריות הקיימות כיום.
  • השיטה השנייה היא שימוש במפשר (Interpreter). המפרש ממיר את הקוד לשפת מחשב באופן מיידי, בצורה פחות מדוקדקת לעומת מהדר. המפרש הוא יותר גמיש, וגם אם ישנם באגים, הוא עדיין יכול להמיר את הקוד, גם אם התוכנה שתווצר לא תעבוד כמו שצריך. השימוש במפרשים הוא בעיקר בתכנות בשפות תכנות שנועדו לאינטרנט, הנקראות גם שפות תסריט. קיימות שפות שניתן להשתמש בהם גם לתכנות באינטרנט וגם לתכנות שנועד לייצר תוכנות מחשב כמו פייתון Python.

תכנות בסביבת האינטרנט

התכנות בסביבת האינטרנט מחולק לשני סוגים של שפות תכנות: שפת תגיות ולשפות המשלבות תכנות מונחה-עצמים ושפת תגיות. התכנות הבסיסי באיטרנט הוא תכנות בשפת תגיות. שפת תגיות היא שפה המתארת מידע חזותי, כמו תמונות ופונט של טקסטף בצורה של תגיות, כאשר כל תג אחראי על אפיין מסויים. HTML היא אחת משפת התגיות הפופוליות ומשמשת לתכנות בסיסי באינטרנט.

שפות התכנות השונות

שפות התכנות מחולקות למספר קבוצות. כל קבוצה כוללת מספר שפות תכנות שונות אשר לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות, וכן כל אחת מהן משמשת למטרה אחרת.

שפות תכנות מרכזיות:

  • Java (ג'אווה)
  • C++ (סי פלוס-פלוס)
  • Python (פייתון)

מקורות

עיטם רובוטיקה מבוא לתכנות

Stub general.png ערך זה הוא קצרמר. אם בכוונתך להרחיב את הערך, ניתן לשקול שימוש במידע שהיה בו ונמחק בגלל בעייתיות מסוימת, אתם מוזמנים לתרום לקידיפדיה ולהרחיב אותו.