Nuvola apps bookcase Icône HS.svg
Emoji u1f3eb.svg

בתי ספר שמעוניינים להשתתף בפרויקט מוזמנים לשלוח דוא"ל לכתובת info@kidipedia.org.il

מדריך:++C/שיעור 3-משתנים

מתוך קידיפדיה
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

בשיעור זה נלמד על משתנים.

הקדמה

משתנה הוא מקום בזיכרון שמאכסן מידע מסויים. המשתנה יכול לאכסן מספרים, תווים (כמו A, א), ומחרוזות (משתפטים שכתובים על ידי תווים ומספרים). לכל משתנה יש שלושה מאפיינים עיקריים:

  • שם המשתנה: שם המשתנה הוא שם שנותנים לו כדי שיהיה ניתן להבדיל בינו לבין משתנים אחרים. ב-++C, סוג הכתיבה של קוד נקרא "מקרה רגיש" (Case Sensitive ). זאת אומרת שכאשר כותבים, לדוגמא, At או at, הם שני דברים שונים. יש הבדל בין אות גדולה באנגלית לאות קטנה.
  • סוג המשתנה: לפני שם, יש לכתוב את סוג המשתנה. סוג המשתנה מגדיר את סוג הנתונים שהמשתנה מאכסן. הנתונים יכולים להיות משפטים, תווים וסוגים שונים של מספרים. סוג המשתנה נקרא לעיתים בשפה מקצועית טיפוס.
  • לעיתים, נחוץ לתת ערך אותו המשתנה יאכסן. לדוגמא, אם אנו רוצים שלהמשתנה יהיה ערך של 1, אנחנו "נכניס" את הערך לתוך המשתנה. כדי לעשות זאת, כתובים אחרי שם המשפתנה את סימן השווה (=) ולאחר מכן כותבים את הערך אותו אנו רוצים שישמור. בהמשך ינתנו דוגמות ותרגולים לנושאים האלה.

טיפוסים

להלן טבלה המכילה את הנתונים הבסיסיים שצריך לדעת על טיפוסים:

שם הטיפוס גודל בביטים טווח ערכים שנשמרים תיאור מילולי
int (קיצור של integer) ארבע ביתים בין 2147483648- ל- 2147483647 שומר רק מספרים שלמים

(לא יכול לייצג מספרים עשרוניים ושברים)

bool (קיצור של boolean) אחד בייט true או false (אמת או שקר) יכול לייצג רק שני סוגי ערכים:

אמת או שקר

char (קיצור של character) בית אחד, שמונה ביטים לפחות בין -127 ל-127 או בין 0 ל-255 יכול לייצג תווים (כמו A) ומספרים
double שמונה ביטים לא מוגדר יכול לייצג כל סוג של מספר (גם עשרוניים - כמו 3.14)

בהמשך נדון בטיפוסים המתקדמים יותר, כמו long int וכדומה.

תרגול

  • כתבו תכנית שבה תגדירו משתנה מסוג Int ששמו יהיה Number וערכו יהיה 7.
לפתרון התרגיל, לחצו כאן ←
#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
 	 int number = 7;
	 return 0;    		
}

  • ידוע לכם שאם בפקודת cout כותבים את השם של משתנה שיצרתם, הוא ידפיס על המסך את ערכו של המשתנה. עשו זאת עם המשתנה שיצרתם בתרגיל הקודם.
לפתרון התרגיל, לחצו כאן ←
#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
 	 int number = 7;
         cout << number << endl;
	 return 0;    		
}

לאחר התרגול

דבר קטן שצריך להבהיר הוא שאם רוצים להדפיס את הערך של המשתנה, לא כותבים אותו בתוך מרכאות כפולות. כאשר עושים זאת, התכנית תדפיס את שם המשתנה, כלומר תתייחס לטקסט בתור מחרוזת של אותיות ומספרים.

טיפ להמשך

כאשר אתם מקמפלים את התכנית שלכם, בחלק מהקומפיילרים התכנית תרוץ ותסגר מייד. כדי לראות אם התכנית שלכם באמת עובדת, אתם יכולים להוסיף עוד שורת קוד לפני שורת "return 0" וכך תוכלו לראות את התכנית מבלי שהיא תסגר. להלן שורת הקוד:

system("pause");

להלן דוגמא לשימוש בשורת הקוד שלמדנו עכשיו:

#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
 	 int number = 7;
         cout << number << endl;
         system("pause");
	 return 0;    		
}