Nuvola apps bookcase Icône HS.svg
Emoji u1f3eb.svg

בתי ספר שמעוניינים להשתתף בפרויקט מוזמנים לשלוח דוא"ל לכתובת info@kidipedia.org.il

קידיפדיה:שימוש זהיר בסמכויות המפעיל

מתוך קידיפדיה
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
מפעיל מערכת

שאלה שצריכה להעסיק כל מי שרוצה לקדם את קידיפדיה היא: איך לצרף עוד ועוד כותבים למיזם, ואיך לשמור על הכותבים הקיימים לבל יעזבו. בהקשר זה, על מפעילי המערכת להקפיד על שימוש זהיר בסמכויותיהם.

כאנציקלופדיה פתוחה, קידיפדיה פתוחה גם למשחיתים למיניהם, ונחוצה שמירה מפניהם. יחד עם זאת, יש להיזהר ששמירה זו לא תפגע בתורמים טובים, שבתום לב עושים מעשים שבאו לקדם את קידיפדיה, ומעשיהם עלולים להיראות כהשחתה אף שאין הם כאלה.

מפעם לפעם ניתן לצפות בקידיפדיה בהתנהגות שלילית: מחיקת קצרמרים חוזרת ונשנית ועוד. אנא, אל תיחפזו למחוק קצרמרים בעלי פוטנציאל, אל תיחפזו לפגוע בתורם שיכול להפוך לחבר מצוין בקהילת קידיפדיה. יד תומכת עשויה להשיג תוצאות טובות לאין שיעור ממקל חובלים.

אין להבין מדברים אלה שלקידיפדיה אין גבולות. גם לקידיפדיה יש גבולות, אך צריך להיזהר בעת השמירה עליהם.

ראשון בין שווים

ישנם קידיפדים המעוניינים להיות מפעילי מערכת משום שהם מאמינים כי התפקיד מעניק זכויות יתר. קידיפדים אלו צריכים להכיר את דברי רבן גמליאל: "כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם? עבדות אני נותן לכם!". מפעילי מערכת צריכים לזכור כי התפקיד לא מעניק זכויות יתר. להיפך, הוא בעיקר מטיל עליהם חובות יתר. דמם של מפעילי מערכת אינו סמוק יותר מדמו של תורם שהצטרף לפני חמש דקות. מפעילי מערכת הם עדיין בבחינת שווה בין שווים - כל קהילת הקידיפדים. לכן, יש לזכור לא להתנשא על-פני קידיפדים אחרים, אלא להיפך - לזכות באמון ובהערכת הקהילה, לשאוב מאלו את הכוח לשכנע, להכריע במחלוקות וכך לזכות במעמד של ראשון בין שווים שמילתו זוכה לאוזן קשבת ולהערכה.

היחס למשתמשים חדשים

משתמשים חדשים עשו צעד גדול לקראתנו: הם נרשמו; ראוי שגם אנחנו נלך לקראתם. הנוהל המקובל הוא לתת למשתמשים חדשים את התבנית {{בה}}, אך ישנם משתמשים חדשים, שההודעה הראשונה שהם זוכים לראותה היא אזהרה לפני חסימה, בלא שיהיו ראויים לכך. חשוב לנהוג בסלחנות עם קידיפדים חדשים, ולמרות החשש מהשחתות ומטעויות, לתת לכל קידיפד חדש הזדמנות נאותה להוכיח את עצמו. יש השחתות שהזדון שבהן גלוי לעין, ולמשתמש חדש שעשה מעשה זדון כזה ראוי לתת אזהרת חסימה. מה עם משתמש שעולמו שונה מאוד מעולמנו? האם נוכל לקבל אותו חרף השוני? לא קל להיכנס לנעליו של האחר, אבל יש לנסות לזהות מתי מעשה נעשה בזדון, ומתי הוא נעשה משום שהמשתמש בא מתרבות אחרת.

רובם של המשתמשים החדשים לא בקיאים בנהלי קידיפדיה (הבה נודה באמת - רובנו לא מכירים את כל הכללים של קידיפדיה), ולכן דרושה פעולה מתקנת מצד הקהילה כדי להבהיר להם במה הם שוגים וכיצד עליהם לפעול. טעות קלאסית היא לפנות לאותם משתמשים חדשים בטון מתנשא או מצווה ולאיים עליהם שיפסיקו להשחית. זהו מתכון בטוח לפיצוץ, כי אלו, בתגובה, יעלבו וירצו להגן על כבודם, והנה פרצה לה מלחמת עולם קטנה. נסו להציע פתרונות ולהסביר בניחותא מה מקובל בקידיפדיה. תופתעו לגלות שרוב האנשים, כשפונים אליהם בנימוס, משיבים בנימוס וניתן להגיע איתם לעמק השווה.

הנה מספר דוגמאות:

  • בערך בניטו מוסוליני נעשה שימוש במלה "קואופרציה" בהטיות שונות. הגיע משתמש חדש, ובעריכה הראשונה שלו שינה זאת ל"קורפורציה" - מלה נדירה, שמרביתנו לא שמעו עליה מעולם. מפעיל שראה זאת שיחזר מיד את הערך, תוך שהוא מסביר את צעדו בדף השיחה (הסבר שראוי לשבח, שהרי לפעמים נעשה שחזור ללא כל הסבר). איך רואה זאת המשתמש החדש? כך: "באתי, נרשמתי, תיקנתי טעות, אבל אלה אטומים, אי אפשר לדבר אתם, מיד מוחקים". הטיפול הנכון במצב כזה הוא לפנות אל המשתמש בדף השיחה שלו, לברכו בברכת "ברוך בואך", ולשאול אותו לנימוקיו. אין צורך לשחזר. גם אם המשתמש החדש טעה (ולא היה ביטחון בכך, רק חשש), ניתן להמתין זמן מה לתשובתו.
  • משתמש חדש העלה את הערך שיטת בריסק, והערך נמחק מיד על ידי מפעיל שראה בו פרסומת. המשתמש העלה שוב את הערך, והפעם הערך נחסם תוך מתן אזהרת חסימה. בצעד זה נעשתה טעות כפולה:
    • הערך לא היה פרסומת; הייתה בו הצגה בתום לב של הנושא כפי שהמשתמש החדש רואה אותו. יש לזכור כי לא הכל חושבים וכותבים בסגנון זהה.
    • בעיני המפעיל היה זה משתמש זדוני: הוא העלה ערך שנמחק. בעיני המשתמש החדש הוא התגבר על תקלה טכנית, וייתכן שאפילו לא חש שהערך נמחק. אין לצפות ממשתמש חדש שכל ענייני קידיפדיה יהיו מוכרים לו מהרגע הראשון. אם הצליח להעלות ערך חדש, גם אם הוא רחוק מלהיות מושלם, יש לחזק את ידיו ולחבקו בחום.
  • משתמש העלה תמונה ולא ציין את מקורה ומי בעל זכויות היוצרים עליה. תגובה לא טובה תהיה: "מאיפה התמונה שהעלת?" תגובה מוצלחת יותר תהיה להשתמש בתבניות ההעתקה השונות הקיימות עבור תוכן ותמונות חשודות. התגובה הראשונה היא תוקפנית, בעוד התגובה השניה היא מנומסת אך אסרטיבית, מבהירה את הכללים ועל מה מדובר, והיא פתח לדיאלוג - למשל, אם מתברר שיש בעיית זכויות יוצרים יוכלו מפעילי המערכת לענות "לצערנו השימוש בתמונה מפר זכויות יוצרים, ואין לנו ברירה אלא למחוק אותה. אנא המנעו להבא מלהעלות תמונות מוגנות". וזאת לאחר שבררו בנימוס את הבעיה, הבהירו את המצב, ופעלו בנחרצות, אך באדיבות.

חניכה

אחת הבעיות בהתקלות של קידיפדים חדשים עם הקידיפדיה היא פער תרבות. אי אפשר להתעלם מכך, אבל בקידיפדיה ישנו רף כניסה מסוים. יש בה כללים כתובים ולא כתובים, קליקות ושאר ירקות. "התקפה" על קידיפדים חדשים בשל העובדה שעשו משהו שנוגד את הכללים עלולה פשוט להבריח אותם, וכך נפסיד תורמים שיוכלו להעשיר את קידיפדיה בערכים לתפארת. לעתים על מפעילי המערכת לבצע סוג של חניכה לקידיפדים חדשים אותם הם מזהים כבעלי פוטנציאל (בדרך כלל מדובר בקידיפדים שמעלים ערכים בתחומים הקרובים לתחום עיסוקם). כאשר מפעילי מערכת מזהים קידיפדים כאלה, כדאי לפנות אליהם בדף השיחה בהודעות אישיות יותר, ולא להסתפק בתבניות הלקוניות בהן אנו משתמשים בדרך כלל. יש להסביר לקידיפדים אלה מה הפגם בתרומתם, ממה עליהם להימנע, ובאילו תחומים יוכלו לתרום. כדאי גם להפנות את הקידיפדים החדשים למדריכים השונים שלנו לכתיבת ערך ועיצובו. על ידי ליווי הקידיפדים החדשים בעל הפוטנציאל בצעדיהם הראשונים בקידיפדיה נצליח להרחיב את מעגל הכותבים ולהעשיר את קידיפדיה בתחומי ידע נוספים.

טפלו בבעיה, לא בסימפטום

ישנן מחלות שמקורן ויראלי, ובהן אפשר רק להקל על הסימפטומים, אבל אין תרופה למחלה והגוף צריך להתרפא לבד. לא כך בקידיפדיה. ישנן מספר בעיות שנובעות מטיפול בסימפטום במקום בבעיה, שיכולות בצורה כזו להוציא מפעילי מערכת משלוותם הנפשית. נמנה כמה מהן ונציע דרכי פעולה.

  • השחתה חוזרת ונשנית של ערך: ישנם ערכים, בעיקר ערכי אישים, שסובלים מסוגים שונים של התנכלות מסיבות לא ברורות. לעתים מדובר בשנאה לאישיות עליה נכתב הערך, ולעתים דווקא ההיפך - מעריצי האישיות חולקים איתנו את מילות האהבה שלהם. במקרה שכזה כדאי לשקול פשוט להגן על הערך (על ידי לחיצה על הלשונית "הגנה") לזמן מה - מספר שעות, יום או יומיים. אך אנא אל תשכחו לספק הסבר קצר בדף השיחה.
  • התנהגות לא-קידיפדית של משתמשים חדשים: אחת מההנחיות של הקידיפדיה היא להניח שמשתמשים מגיעים עם כוונה טובה. רוב הקידיפדים שמכניסים תוכן משמעותי לקידיפדיה רוצים בטובתה, אבל לא בהכרח יודעים כיצד לעשות זאת בצורה נכונה. טיפול בסימפטום במקרה זה יהיה למחוק את תרומתם (מה שעלול לגרור התמרמרות מצדם) או כל פעולה עימותית אחרת שתביא אותם להתייאש מקידיפדיה ולחשוב שרודפים אחריהם ונטפלים אליהם. טיפול בבעיה יהיה לנסות לברר איתם מה בעצם הם רוצים להוסיף ולפעול בשיתוף איתם כדי להגיע למסקנה האם תרומתם אכן מתאימה לקידיפדיה, מהו המקום הנכון להוסיף בו את תרומתם, ומהי הצורה שבה זה צריך להתבצע.

טיפול בהשחתה

לא כל מי שהוסיף תג ויקי מיותר לערך מסוים הוא טרול. משתמשים חדשים לפעמים מנסים את המערכת. מגיעים לעמוד העריכה, מבצעים שינוי מינורי, נבהלים (או סתם לא יודעים מה הם עושים) ואז לוחצים על "שמור דף". מפעילי מערכת צריכים להפעיל שיקול דעת ולבחון את כל השינויים שהתבצעו מכתובת IP או מחשבון משתמש, כדי להכריע מהי דרך הטיפול הנאותה. להלן כמה כללי אצבע:

  • משתמשים שביצעו שינוי או שניים שכללו הוספת (או הורדת) תגי ויקי או מחיקה בטעות של משפט או פסקה: משתמשים כאלה, סביר להניח שלא הבינו מה הם עושים. במקרה כזה אפשר לשחזר את הערך לגרסה התקינה האחרונה ולהשתמש בתבנית {{ניסויים}}.
  • משתמשים שביצעו מספר שינויים כדלעיל. אלו עשויים להיות משחיתים שמנסים את המערכת, אך לא מודעים לעובדה שכל שינוי שלהם נראה לעיני כולם, או לחילופין, משתמשים שמשוכנעים שעריכותיהם לטובה. למשתמשים כאלה יש לפנות בדף השיחה ולציין את הבעייתיות שבעריכותיהם. אפשר להשתמש בתבנית {{אזהרה}}, אם כי רצוי להשתמש לפניה בתבנית {{ניסויים}}. משתמשים כאלה, אם יפנו אליהם בטון אדיב, לא פוגעני, אך סמכותי, סביר להניח שיחדלו מלהשחית ואולי אף יהפכו לתורמים מן המניין.
  • משתמשים שהשחיתו ערך על ידי כתיבת שטויות או קללות. משתמשים כאלה הם המשחיתים הקלאסים. מפעילי מערכת סבלנים יכולים לכתוב למשחית הודעת אזהרה. מפעילים קצת פחות סבלנים פשוט יחסמו את המשחית. עם זאת, אין טעם לחסום משתמשים כאלה שעה-שעתיים לאחר ההשחתה, כמו שאי אפשר למנוע תאונת פגע וברח לאחר שקרתה. מטרת החסימה היא לעצור את המשך ההשחתה. אלמנט הענישה במקרה זה הוא זניח - וכי אכפת למשחיתים שיחסמו אותם? הרי הם לא באים כדי לתרום תוכן משמעותי או כדי לפעול באינטראקציה חיובית עם שאר הקידיפדים.
  • משתמשים שהם בבירור טרולים - עם משתמשים כאלה אין שיח ושיג. ראו התמודדות עם טרולים.

הרדיפה אחרי המשחיתים היא עבודה סיזיפית שאין בה גמול. היא מתישה, וגורמת לעצבנות. אם אתם מרגישים סחוטים ומותשים, הרפו את הרסן. אל תשכחו שאתם לא לבד ויש אתכם מפעילי מערכת נוספים שישאו בנטל.

חסימת משתמש

חסימת משתמש היא צעד אותו יבצעו מפעילי המערכת במקרים חריגים, כלפי משתמשים שברור מעל לכל ספק, ובאופן חד משמעי, שפעילותם מחבלת בקידיפדיה.

משתמש ייחסם לאחר שעסק בהשחתה זדונית של ערך או ערכים. אין לחסום משתמש אם דעותיו שונות מדעותיך או אם הצורה שבה הוא מציג ערך מסוים שונה מהצורה שאתה רוצה שהערך יוצג. משתמשים הראויים לחסימה הם בדרך כלל משתמשים לא רשומים, אך במקרים קיצוניים ניתן לחסום גם משתמש רשום.

ויכוח עם משתמש מסוים אינו עילה לחסימה, גם אם אתם רואים בפעולותיו השחתה. במידת הצורך, פנו למפעיל מערכת אחר, שאינו מעורב בויכוח, על מנת שהוא יחליט האם באמת יש צורך בחסימה.

השתמשו בשפה נקייה

לא כל ערך הוא כליל השלמות, ולא כל כותב הוא מומחה. לעתים עולים לקידיפדיה ערכים שאינם ראויים להיות בה, ולעתים נכתבים ערכים שמצריכים שכתוב יסודי ביותר. גם אם אתם חשים שערך מסוים הוא "זבל", השתדלו להימנע מלומר זאת. אפשר למתוח ביקורת על ערך תוך שמירה על שפה נקייה. מעמדכם כמפעילי מערכת מחייב אתכם לנהוג כך. שימוש בשפה בוטה עלול להרחיק גולשים, ואין בו תועלת.

מה אסור לעשות

אסור לכפות את דעתכם בויכוח על ידי הגנה על ערך או חסימת משתמש שאתם לא מסכימים עם דעותיו. זהו ניצול לרעה של סמכות מפעילי מערכת, ולו רק למראית עין. עדיף שבמקרים חמורים תבקשו ממפעילי מערכת אחרים שיבואו ויפעילו את כושר השיפוט שלהם כדי להכריע. יש לזכור, כי המינוי למפעילי מערכת לא הופך אתכם לעורכי קידיפדיה, בעלי הסמכות לקבוע מה נכון ומה לא, ודעתכם בענייני תוכן שווה במשקלה לדעתם של משתמשים אחרים.

יש עולם שלם בחוץ

תחושת השליחות גורמת לפעמים לקידיפדים רבים, וגם למפעילי מערכת, לשבת מול המחשב ולטעון מחדש את עמוד השינויים האחרונים תוך שהם דרוכים לחפש את ההשחתה האחרונה. זהו מתכון לשחיקה מהירה. אל תוותרו על חייכם הפרטיים. הקפידו לאזן בין תרומתכם לקידיפדיה לבין שאר עיסוקיכם - עבודה, לימודים, משפחה ובילויים. אם קשה לכם לאזן, קבעו לעצמכם "שעות קידיפדיה": שעה ביום שבה אתם מקדישים זמן לקידיפדיה ותו לא, ובשאר היום אל תיכנסו לאתר. אפשרות נוספת היא לעקוב פחות אחרי השינויים האחרונים ולטפל בהשחתות, ולכתוב יותר ערכים.

ראו גם